Et vanskeligt år med store forandringer

Selskabsmeddelelse nr. 1/2019

Årsregnskabsmeddelelse 2018
____________________________________________________

Økonomisk blev 2018 et vanskeligt år for Gyldendal-koncernen, hvor fald i indtjeningen på forlagsaktiviteterne på det private marked førte til en nedjustering af resultatforventningerne i august 2018. Årets resultat før skat blev som udmeldt 21 mio. kr.

De primære årsager til faldet i resultatet kan henføres til lagernedskrivninger på et bredt antal udgivelser, som ikke var tilpasset efterspørgslen, lavere salg af forventede bestsellere samt øget frafald af bogklubmedlemmer og lavere salg pr. medlem.

I maj 2018 tiltrådte Morten Hesseldahl som ny administrerende direktør for Gyldendal. Arbejdet med at udforme en ny strategi blev iværksat, og der er indledt en omfattende forandringsproces, som over de kommende år skal skabe fundamentet for et Gyldendal, der også i en digital virkelighed er en af Danmarks bærende udgivervirksomheder. Organisatorisk er der sket et generationsskifte på fremtrædende poster i koncernen.

I 2018 indgik Gyldendal aftale om tilkøb af to virksomheder, som begge havde fokus på forretningsområder, der stødte op til den traditionelle forlagsforretning. Guide2know tilbyder e-læringsmoduler til videreuddannelse af kommunernes sundhedsfaglige personale, og MentorDanmark tilbyder privat lektiehjælp til elever i grundskoler og ungdomsuddannelser. Købet af MentorDanmark gennemførtes 7. januar 2019.

Årets økonomiske nøgletal er:

Gyldendal forventer i 2019 en omsætning, der er lidt højere end i 2018, og et resultat før skat på samme niveau som i 2018.

For yderligere oplysninger:

Adm. direktør Morten Hesseldahl