Rautelle yli 12 miljoonan euron tilaukset Venäjälle

RAUTE OYJ PÖRSSITIEDOTE 28.3.2019 KLO 10.20

RAUTELLE YLI 12 MILJOONAN EURON TILAUKSET VENÄJÄLLE

Raute Oyj on saanut yhteensä yli 12 miljoonan euron arvoiset tilaukset CJSC Plyterra -nimiseltä yhtiöltä Venäjälle. Toimituskokonaisuuteen sisältyy viilun kuivaus- ja paikkauslinjat sekä vanerin ladonta- ja pinnoituslinjat, jotka toimitetaan Plyterran Mordoviassa, Zubovo-Polyanskiyn alueella Umetissa sijaitsevaan koivuvaneritehtaaseen. Toimitukset tapahtuvat vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen aikana, ja tuotanto käynnistyy uusilla linjoilla kesän 2020 aikana. Laitteet suunnitellaan ja valmistetaan Rauten Nastolan tehtaalla ja osin Kajaanin yksikössä sekä yhteistyökumppaniverkostossa. Rautelta nyt tilatut laitteet kuuluvat Plyterran investointiohjelmaan, jolla tehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti kasvatetaan 180 000 kuutiometriin.

Plyterran ja Rauten välinen yhteistyö on jatkunut vuodesta 2012 lähtien, ja Raute on jo aiemmin toimittanut Plyterralle useissa projekteissa koneita ja laitteita vanerin valmistukseen, mm. vuonna 2018 viilunsorvauslinjan. Plyterralla on myös useita linjoja koskeva ennakkohuoltosopimus Rauten kanssa.

Rauten vahva osaaminen vanerintuotannon kokonaisprosessin osaajana näkyy toimituskokonaisuuden laajuudessa. Toimittajavalintaan vaikuttivat myös Rauten aikaisempien toimitusten kokemukset sekä läsnäolo Venäjän markkinoilla.

Nyt saatu tilaus ei vaikuta Rauten tulosnäkymiin vuodelle 2019. Rauten vuoden 2019 liikevaihdon ja liiketuloksen arvioidaan olevan edellisen vuoden tasolla.

RAUTE OYJ
Tapani Kiiski

Toimitusjohtaja Tapani Kiiski, matkapuhelin 0400 814 148

RAUTE LYHYESTI:
Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri, LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki) ja sahatavara. Teknologiatarjonta kattaa viilun, vanerin ja LVL:n koko tuotantoprosessin sekä erityismittalaitteita sahatavaralle. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Lahden Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Kajaanissa, Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain alueella Kiinassa ja Pullmanissa, Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Rauten liikevaihto vuonna 2018 oli 181,0 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä vuoden 2018 lopussa oli 772. Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com