Vestjysk Banks kvartalsrapport for 1. kvartal 2019

Nasdaq Copenhagen A/S

15. maj 2019

Hovedpunkter for 1. kvartal 2019

Vestjysk Bank realiserede i 1. kvartal 2019 et resultat efter skat på 72 mio. kroner. Banken udviste et resultat før nedskrivninger på 98 mio. kroner i 1. kvartal 2019. Nedskrivningsbehovet er generelt på et lavere niveau end i 1. kvartal 2018, og set i lyset af landbrugserhvervets økonomiske udfordringer, vurderes bankens resultat efter skat i 1. kvartal 2019 samlet set at være tilfredsstillende.

Forventninger til 2019
Bankens samlede forretningsomfang forventes, med udgangspunkt i uændrede konjunkturforhold og et samlet set faldende behov for nedskrivninger, at kunne generere et resultat efter skat i niveauet 225 - 275 mio. kroner.

Som meddelt i selskabsmeddelelse af 1. marts 2019 er der indgået aftale af betinget salg af 75 procent af Sparinvest Holdings SE til Nykredit koncernen. Vestjysk Bank ejer 10,6 procent af aktierne i Sparinvest, og såfremt betingelserne for transaktionen bliver opfyldt, og salget gennemføres, vil det for banken indebære en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 135,0 mio. kroner og en udbyttebetaling på ca. 17,6 mio. kroner. Dette vil indebære, at forventningerne til resultatet efter skat i 2019 opjusteres med 135 mio. kroner til et interval mellem 360 og 410 mio. kroner. Resultatforventningerne justeres ikke på nuværende tidspunkt som følge af uvisheden omkring de endnu ikke opfyldte betingelser for salgets gennemførelse.

Forventningerne skal ses under forudsætning af uændrede konjunkturforhold. Der er dog aktuelle usikkerheder om udviklingen i verdensøkonomien og særligt udviklingen i afregningspriser på landbrugsvarer.  En negativ udvikling kan påvirke størrelsen af bankens nedskrivninger.

EU-Kommissionens godkendelse efter afslutning af 1. kvartal 2019
I 2017 traf EU-Kommissionen afgørelse i forbindelse med den af Vestjysk Bank tidligere modtagne statsstøtte. EU-Kommissionen godkendte statsstøtten på visse vilkår, herunder at den af banken ved selskabsmeddelelse af 12. juni 2017 offentliggjorte helhedsløsning gennemførtes, og at banken overholdte en række vilkår. Omstruktureringsperioden, hvor banken skulle overholde de fastsatte restriktioner, var sat til at slutte den 31. december 2018 såfremt Vestjysk Bank opnåede en egenkapitalforrentning efter skat i 2018, der minimum lå inden for intervallet 7-11 procent. Som oplyst i selskabsmeddelelsen af 21. februar 2019 var egenkapitalforrentningen i 2018 efter skat 12,1 procent, og det er ved selskabsmeddelelse af 8. april 2019 meddelt, at EU-Kommissionen ikke har yderligere bemærkninger til sagen, og statsstøttesagen dermed er afsluttet.

Banken har ikke indarbejdet restriktioner fra EU-Kommissionen i 2019 og godkendelsen vil derfor ikke give anledning til ændring af bankens strategi eller forventninger til 2019.

Finanstilsynets justering af hektarprisen for landbrugsjord i Nordvestjylland efter afslutning af 1. kvartal 2019
Finanstilsynet har 6. maj 2019, på baggrund af sin markedsovervågning af handel med landbrugsejendomme, justeret hektarpriserne for dyrkbar landbrugsjord. Der er tale om en nedjustering af priserne i Nordvestjylland fra 150.000 kroner pr. hektar til 135.000 kroner pr. hektar. Banken har i kvartalsrapporten for 1. kvartal 2019 indarbejdet den forventede effekt heraf.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til administrerende direktør Jan Ulsø Madsen på tlf. 96 63 21 04.

Vestjysk Bank A/S

Kim Duus                                                   Jan Ulsø Madsen