Sievi Capital Oyj:n liiketoimintakatsaus tammi-maaliskuu 2022

Sievi Capital Oyj
Pörssitiedote 5.5.2022 klo 8.00

Sievi Capital Oyj:n liiketoimintakatsaus tammi-maaliskuu 2022

KH-Koneet Groupin voimakas kasvu jatkui, laskennalliset arvonmuutokset painoivat Sievi Capitalin tulosta

Tämä on tiivistelmä vuoden 2022 tammi-maaliskuun liiketoimintakatsauksesta. Liiketoimintakatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä sekä saatavissa yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.sievicapital.fi.

Tammi-maaliskuu 2022

Suluissa esitetyt luvut ovat edellisen vuoden vastaavan tarkastelukauden lukuja, ellei toisin ole mainittu. Liiketoimintakatsauksessa esitettäviä tietoja ei ole tilintarkastettu. Sievi Capital ei yhdistele tytäryrityksiään konsernilaskelmiin rivikohtaisesti, vaan sijoitukset yhtiöihin arvostetaan käypään arvoon tulosvaikutteisesti.

Toimitusjohtaja Jussi Majamaa:

”Vuoden 2022 ensimmäinen neljännes oli kaksijakoinen. Neljä viidestä kohdeyhtiöstämme onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan, ja kolme myös tulostaan. Vahvinta kehitys oli KH-Koneet Groupilla, jonka liikevaihto ja käyttökate kasvoivat selvästi. Lisäksi yhtiö osti katsauskauden jälkeen ruotsalaisen konevuokraamo Törnells Maskinuthyrningin vahvistaen näin markkina-asemaansa Ruotsissa.

Vaikka monessa asiassa onnistuttiinkin, kamppailivat kohdeyhtiömme katsauskaudella useiden eri haasteiden ja epävarmuustekijöiden kanssa, joista Ukrainan kriisi, inflaatio sekä saatavuuksiin liittyvät viiveet olivat haasteista merkittävämpiä. Eniten nämä vaikeudet heijastuivat Indoor Groupiin, jonka alkuvuosi alkoi selvästi odotuksia hiljaisemmin.

Kohdeyhtiöillämme ei onneksi ole liiketoimintaa Venäjällä tai riippuvuutta Venäjän kaupasta, joten Venäjän Ukrainaan tekemällä aseellisella hyökkäyksellä on meihin ainoastaan epäsuoria vaikutuksia. Jää nähtäväksi onko kriisillä pitkäaikaisia vaikutuksia kuluttajakysyntään vai jäävätkö ne koronaviruspandemian tavoin lyhytaikaiseksi.

Sievi Capitalin ensimmäisen neljänneksen tulos jäi tappiolliseksi sijoitusten laskennallisten arvonmuutosten seurauksena, joihin vaikutti eniten Indoor Group -sijoituksen negatiivinen arvonmuutos. Oman pääoman tuotto liukuvalta 12 kuukaudelta oli katsauskauden lopussa 14,6 %, joka ylittää pitkän aikavälin vähimmäistavoitetasomme.

Olemme keskittyneet vuoden alussa etenkin kohdeyhtiöidemme tukemiseen niiden liiketoiminnan orgaanisessa ja epäorgaanisessa kehityksessä sekä omaan strategiatyöhömme. Tavoitteenamme on lisätä Sievi Capitalin omistaja-arvoa muun muassa läpinäkyvyyttä lisäämällä. Tämän liiketoimintakatsauksen yhteydessä raportoimme ensimmäistä kertaa kohdeyhtiöiden keskeiset liikevaihto- ja tulosluvut vertailukausineen ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta. Oma organisaatiomme muuttui katsauskaudella myös hieman, kun Sievi Capitalin sijoitustiimissä vuodesta 2019 toiminut Tuomas Joensuu aloitti maaliskuussa yhtiön väliaikaisena talousjohtajana.”

Tulevaisuuden näkymät

Voimassa olevan strategiansa mukaisesti Sievi Capital jatkaa uusien sijoitusmahdollisuuksien selvittämistä. Uusia sijoituksia suunnitellaan tehtävän keskimäärin 1–2 vuodessa, mutta toteutuvien sijoitusten määrä voi vaihdella vuosittain. Nykyisten sijoituskohteiden osalta jatketaan yhtiöiden liiketoimintojen aktiivista kehittämistä. Myös irtautumissuunnittelua ja irtautumismahdollisuuksien arviointia sijoituskohteiden osalta tullaan jatkamaan. Sievi Capital tekee kuluvan vuoden aikana strategiatyötä, jonka osana pohditaan myös nykyisestä strategiasta poikkeavia vaihtoehtoisia strategioita omistaja-arvon kasvattamiseksi.

Sievi Capital ei yhdistele tytäryrityksiään konsernilaskelmiin rivikohtaisesti, vaan sijoitukset yhtiöihin arvostetaan käypään arvoon tulosvaikutteisesti. Sijoitusten käypien arvojen muutoksella on olennainen vaikutus Sievi Capitalin tulokseen. Sijoitusten käypien arvojen kehitykseen vaikuttavat kohdeyhtiöiden oman kehityksen lisäksi muun muassa toimialojen ja kansantalouksien yleinen kehitys sekä näiden näkymien muutos, osake- ja korkomarkkinoiden kehitys sekä muut Sievi Capitalista riippumattomat tekijät. Lisäksi koronaviruspandemia lisää epävarmuutta kehityksen ennakoimisessa.

Sievi Capitalin taloudellisena tavoitteena on vähintään 13 % oman pääoman tuotto, jonka saavuttamista yhtiö pitää pitkällä aikavälillä realistisena. Liiketoiminnan luonteen takia yhtiön lyhyen aikavälin tuloskehitykseen liittyy vaikeasti ennakoitavissa olevaa vaihtelua. Tämän vuoksi Sievi Capital ei anna arviota vuoden 2022 tuloskehityksestä.

SIEVI CAPITAL OYJ

Jussi Majamaa

LISÄTIETOJA:
toimitusjohtaja Jussi Majamaa, puh. 0400 412 127

www.sievicapital.fi

Sievi Capital on suomalaisten yrittäjien kumppani. Tuemme pienten ja keskisuurten yritysten arvon rakentamista, tuloksellisuutta ja kasvua sekä vahvistamme samalla koko maan kilpailukykyä. Uskomme, että menestymme parhaiten yhdessä yrittämällä. Sievi Capitalin osake on listattu Helsingin pörssiin.

Liite

sievi-capital-q1-22-liiketoimintakatsaus.pdf