Vestjysk Banks kvartalsrapport for 1. kvartal 2023

9.5.2023 14:20:01 CEST | Vestjysk Bank A/S | Delårsrapport/Periodemeddelelse (Q1 og Q3)

Hovedpunkter for 1. kvartal 2023

Vestjysk Bank realiserede i 1. kvartal 2023 et meget tilfredsstillende resultat før skat på 241 mio. kroner. Resultatet er 142 mio. kroner bedre end for samme periode sidste år.

Den positive udvikling er drevet af det stigende renteniveau i markedet, der har medført en højere rentemarginal. Netto renteindtægterne udgør for perioden 280 mio. kroner, hvilket er 89 mio. kroner mere end i 1. kvartal 2022.

Udover den positive effekt af de stigende renter bidrager især kursreguleringer positivt til periodens resultat. Kursreguleringerne udgør en indtægt 66 mio. kroner, hvor de i samme periode sidste år var negative med 58 mio. kroner.

Banken har i 1. kvartal 2023 foretaget nedskrivninger på bankens ejendomme svarende til 17 mio. kroner, ligesom der er afsat 18 mio. kroner til personaleomkostninger i forbindelse med tilpasning af bankens erhvervsstruktur.

Periodens nedskrivninger udgør en nettotilbageførsel på 3 mio. kroner mod en nettotilbageførsel på 19 mio. kroner i 2022.

Det er fortsat vurderingen, at der er betydelige risici i relation til den økonomiske udvikling. Det ledelsesmæssige skøn i forhold til nedskrivninger er derfor i 1. kvartal 2023 øget med 20 mio. kroner til nu i alt 400 mio. kroner.

Det ledelsesmæssige skøn dækker de økonomiske usikkerheder relateret til krigen i Ukraine og udviklingen i rente- og inflationsniveauerne.

Vestjysk Banks resultat for 1. kvartal 2023 i hovedpunkter (tal i parentes er sammenligningstal for 1. kvartal 2022):

Forventninger til 2023

I forbindelse med årsrapporten for 2022 udmeldte banken en forventning om et resultat før skat i niveauet 650-725 mio. kroner.

Med baggrund i den generelle markedsudvikling, et lavere nedskrivningsniveau og en positiv udvikling i egenbeholdningen, der hovedsageligt er placeret i korte obligationer, er forventningerne til årets resultat før skat opjusteret den 17. april 2023 til niveauet 800-875 mio. kroner, hvilket fortsat fastholdes.

Krigen i Ukraine og udviklingen i rente- og inflationsniveauerne medfører fortsat en forøget usikkerhed om årets resultat.

Henvendelser

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til administrerende bankdirektør Jan Ulsø Madsen på tlf. 96 63 21 04.

Vestjysk Bank A/S

Kim Duus                                         Jan Ulsø Madsen
Bestyrelsesformand                          Adm. bankdirektør

Vestjysk Bank A/S
Industrivej Syd 13C
7400 Herning

CVR-nr. 34 63 13 28

www.vestjyskbank.dk

Om Vestjysk Bank A/S

Vestjysk Bank er blandt de 10 største banker i Danmark og har 25 filialer i Øst-, Midt- og Vestjylland. Banken har hovedsæde i Herning, beskæftiger ca. 630 medarbejdere og kan dateres tilbage til 1874.

Banken har ca. 180.000 kunder og tilbyder en bred vifte af finansielle ydelser, herunder opsparing, finansiering, kapitalforvaltning samt pension til både privat- og erhvervskunder.  Banken har fem nicheområder; Landbrug, Fiskeri, Vedvarende energi, Private Banking og Storkunder.

I Vestjysk Bank har vi en ambition om at være Danmarks stærkeste lokalbank. Vi engagerer os aktivt i de lokalsamfund, vi er en del af og har fokus på at skabe en tæt relation til kunderne gennem nærværende og personlig rådgivning. Det er vores udgangspunkt for at skabe mest mulig værdi for både kunderne og banken.

Vedhæftninger

ritzau-6743-da.pdf